Rode panda verblijf in GaiaZOO geopend

Datum: 20 april 2016

KERKRADE - Vandaag, woensdag 20 april, opende GaiaZOO in het bijzijn van publiek het rode panda verblijf in gebied ‘Taiga’. De rode panda’s delen hun verblijf met muntjaks. GaiaZOO huisvest een mannetjesgroep rode panda’s. De twee broers die nu in GaiaZOO leven, komen uit het Engelse Wingham Wildlife Park. In de tweede helft van dit jaar arriveren nog twee mannetjes. Rode panda’s maken binnen dierentuinen deel uit van een fokprogramma (EEP) voor zeer bedreigde diersoorten. Ook werd vanmiddag de wilgentunnel van Stichting Peuterwerk Landgraaf (SPL) en Kinder Opvang Kerkrade/Parkstad (KOK) feestelijk geopend door kinderen.

Rode panda GaiaZOO

Gaia Nature Fund
Gaia Nature Fund, de natuurbehoudstichting van GaiaZOO, doneerde vandaag tevens €2.522,- aan ‘Red Panda Network’, een natuurbeschermingsorganisatie die zich, samen met de lokale bevolking in Nepal, richt op de bescherming van de rode panda en haar leefgebied. Met het geld van Gaia Nature Fund kan Red Panda Network op 28 Nepalese scholen een lesprogramma opzetten.

Opening wilgentunnel
Deze feestelijke bijeenkomst werd samen met Kinder Opvang Kerkrade/Parkstad (KOK) en Stichting Peuterwerk Landgraaf (SPL) georganiseerd. Hun mooie jubilea (30 jaar KOK – 25 jaar SPL) zijn de aanleiding om samen met GaiaZOO iets tastbaars te creëren voor de jeugd; een wilgenspeelhut. Rode, ook wel kleine panda’s genoemd, leven van origine in Zuidoost-Azië en daarom wonen ze in de ZOO vlakbij de Mongoolse Przewalskipaarden. Op de Mongoolse steppen leven de nomaden in zogenaamde ‘yurts’. Speciaal voor de kinderen is er daarom tussen de paarden en de panda’s een yurt van levende wilgentakken gevlochten die kan worden bereikt via diverse wilgentunnels, waarin kinderen lekker kunnen ravotten. Naast de wilgenspeelhut komt bovendien een prachtig beeld van spelende kinderen te staan, gemaakt door kunstenaars uit Zimbabwe (Yaka Art).

Facts:

• GaiaZOO huisvest een mannetjesgroep rode panda’s. De twee broers komen uit het Engelse Wingham Wildlife Park. In de tweede helft van dit jaar arriveren nog twee mannetjes, daarmee heeft GaiaZOO de grootste mannetjesgroep in Europa.
  • De rode panda’s in GaiaZOO delen hun verblijf met muntjaks;
  • Rode panda’s vallen binnen de familie van de roofdieren, maar eten vooral bamboe. Om aan de dieetwensen van deze nieuwe diersoort te kunnen voldoen, kweekt GaiaZOO achter de schermen zelf bamboe;
  • Rode panda’s maken binnen dierentuinen deel uit van een fokprogramma (EEP) voor zeer bedreigde diersoorten;
  • Gaia Nature Fund, de natuurbehoudstichting van GaiaZOO, werkt samen met Red Panda Network. Red Panda Network zet zich in om de rode panda en haar leefgebied samen met de lokale bevolking te beschermen.

(na)Zomer 2016 opent GaiaZOO een verblijf voor kamelen én haar grootste doorloop-volière; de Taiga | Volière. Het hoogtepunt hier is Europa’s grootste roofvogel; de monniksgier.

Je wordt binnen 3 seconden doorverwezen naar GaiaZOO